بالا

انجمن تخصصی سازه برتر


انجمن سازه برتر

سایت تخصصی مهندسی عمران و معماری

تبلیغات در انجمن سازه برتر
امتیاز موضوع:
  • 0 رأی - میانگین امتیازات: 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
بررسي علل خرابي و نحوه ترميم پل قديمي غازيان انزلي
#1
پل غازیان روی رودخانه انزلی، بین غازیان و میان پشته و در مسیر ارتباطی تهران – رشت قرار دارد. پل غازیان در زمان خود از معدود پل‌های پیشرفته جهان در نوع خود بوده و بر همین اساس، جزو پل‌های تاریخی ایران به ثبت رسیده است
 
پل غازیان به میان پشته به طول ۲۱۰ متر و عرض ۱۰ متر و ارتفاع ۸۵/۶ متر با ۵ دهانه که یک دهانه از آن به طول ۲۵ متر متحرک بوده‌است .
 
قسمت متحرک پل توسط چرخ دنده و به کمک نیروی موتور یا انسان به بالا و پایین حرکت می کند.
 
این پل به شماره ۱۵۱۴ به ثبت تاریخی رسیده است.
 
 
 
خرابی پل غازیان

خرابي پل ها ميتواند ناشي از خرابي مصالح،خرابي هيدرولوژي ، خرابي سازه اي و يا خرابي ژئوتكنيكي باشد.
 
يكي از خرابي هاي متداول در پل ها خرابي ناشي از سولفات ها در پايه هاي پل ميباشد كه براي جلوگيري اين خرابي راه هاي زير استفاده ميشود:
 
1- استفاده از سيمان نوع 5
 
2- كاهش نفوذپزيري بتن (كاهش نسبت آب به سيمان. بالا بردن ميزان تراكم)
 
3- عمل آوري بتن با بخار
 
4- افزايش مقاومت بتن با مصرف پوزولان ها
 
5- استفاده از بتن هاي پيش ساخته (بصورت خشك در مجاورت بتن)
 
 براي جلوگيري از خرابي هاي هيدروليكي در پل از پوشش و شيب ساحل ، اپي ها GROYNE ،خاكريز هاو ديوار هاي هادي BACK GUIDE استفاده ميشود.
 
براي مقابله با پديده آب شستگي در پايه هاي پل از سازه هاي كمكي،مقاطع هيدروليكي ،راديه و بريد كمك گرفته ميشود. خرابي هاي سازه اي ميتواند ناشي از طراحي و محاسبات ،عدم كيفيت مصالح مصرفي ،بارگذاري بيش از حد طراحي ، ضعف هاي اجرايي ،تنش هاي بيش از حد و جابجايي هاي پي ها و پايه ها باشد.
 
پل غازيان دارا ي پنج دهنه مي باشد كه سه دهانه داراي ساختمان قوسي بتني ، يك دهانه عرشه دال بتني و يك دهانه عرشه فولادي با قابليت بازشو است.
 
خرابي ها عمدتا در دهانه هاي قوسي بوجود آمده و نشست و اعوجاج عرشه پل را در پي داشته است. به علت بارگذاري سنگين و خارج از توان قوس ها ي بتني و فاصله گرفتن انتهاي قوس ها ستون هاي متصل كننده قوس به عرشه دچار برش شده اند و باعث ايجاد تركهايي درمحل گره شده، كه همين امر از ظرفيت بار بري پل كاسته است.
 
 
اتصال ستون به تير قوسي و ستون ترميم شده در محل اتصال واتصال تير ورق به تير براي ترميم اين خرابي از يك قوس فلزي ساخته شده از تير ورق و نيز از يك كابل پيش تنيده استفاده كرده اند.
 
براي مقابله با نيروي افقي تير قوسي از كابل ها ي مهاري استفاده گرديده است.
 
تصوير زير اتصال تير ورق به كلاهك شمع را نشان مي دهد
 
تصوير زير نحوه عبور كابل را از پايه نشان مي دهد
 
 
دمپر:
دراثر اعمال بارهاي ديناميكي تغيير مكان حاصله همراه با سرعت و شتاب خواهد بود. جهت مقابله باشتاب وارده نيرويي به عنوان نيروي لختي در اثر جرم آن و جهت مقابله با سرعت نيرويي به نام نيرويميرايي در اثر اصطكاك بين ذرات و لقي اتصالات و غيره به وجود مي آيد و باعث تلف شدن مقداري انرژي مي شود به اين پديده در اصطلاح ميرايي مي گويند.
با تعبيه ميراگر ( دمپر ) هايي اثر تخريب ديناميكي و انتقال جانبي سازه را به حداقل رسانده اند.
  
جانمايي نادرست تكيه گاه نئوپرن در پايه ها
 
 
اجرای نادرست درزهای انبساط
 
 
 راهکارهای شرکت افزیر
پل ها یکی از سازه های مهم و حساس و شریانهای حیاتی یک شهر می باشند. از این رو بررسی آسیب پذیری و تعمیر نقاط آسیب دیده آنها یکی از کارهای حساس می باشد.
 
روش های مختلفی برای مقاوم سازی و ترمیم پل ها وجود دارد که شرکت افزیر با در اختیار داشتن مصالح و روش های نوین در این زمینه نیز خدمات می‌دهد.
انواع مختلف پل ها بسته به سیستم سازه ای با استفاده از روش های زیر قابل تقویت و مقاوم سازی می‌باشند:
استفاده از الیاف و نوارهای FRP برای تقویت تیرها، ستون ها و عرشه پل (مطابق با نشریه 345 FRP و …)
استفاده از میلگرد FRP در مقاوم سازی پل
استفاده از انواع میراگرها و جداگرهای لرزه ای (Damper, Base Isolation)
روشهای سنتی مقاوم سازی پلها شامل تقویت با بتن، فولاد و مواد کامپوزیتی طبق نشریه های طراحی
 
 
برای مشاهده تصاویر و ویدیو به

[/url][url=http://afzir.com/article/%D8%AE%D8%B1%D8%A7%D8%A8%D9%8A-%D9%88-%D8%AA%D8%B1%D9%85%D9%8A%D9%85-%D9%BE%D9%84-%D9%82%D8%AF%D9%8A%D9%85%D9%8A/]سایت شرکت مقاوم سازی افزیر(مقالات)

مراجعه کنید
شرکت مقاوم سازی افزیر
http://www.afzir.com
پاسخ




پرش به انجمن:


پشنهاد های مدیر
آخرین های سایت
    تبلیغات در انجمن سازه برتر